MARKNADSCHEFSKONGRESSEN 2017 - PROGRAM
SAMMA PROGRAM I STOCKHOLM, MALMÖ SAMT GÖTEBORG

Med reservation för ändringar

OBS! I Göteborg den 17/11 rekommenderar vi alla att vara på plats senast 07.00-07.15. För att inte hamna i trafik-köer p g a EU-toppmötet. I övrigt bör detta toppmöte inte påverka vårt event enligt Polisen. Kom alltså i god tid! Scandic och Marknadscheferna bjuder på morgonmacka och kaffe.

08.00-08.20

INTRODUKTION
PEO AXELSSON (VD PÅ MARKNADSCHEFERNA)

08.20-08.45

ÄR NI RUSTADE FÖR FRAMTIDENS MEDIELANDSKAP?
TRENDER I UTVÄRDERING AV KOMMUNIKATION

HELEN WIDMARK (ANALYSCHEF RETRIEVER)

I dagens medielandskap räcker det sällan för marknadschefen att enbart ha koll på de egna, köpta kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas och analyseras i redaktionella och sociala medier. Medieanalysföretaget Retriever har under många år hjälpt sina kunder att utvärdera förtjänad media, och de senaste åren gått hand i hand med kunderna i takt med att ägd, förtjänad och köpt kommunikation flyter ihop. Analyschef Helen Widmark berättar hur utvärdering av kommunikation förändras och vilka de senaste trenderna är. Dessutom skickar hon med några praktiska tips på hur man kan börja analysera sin mediebild.

08.45-09.10

INGEN FRÅGAR VAR DU KOMMER IFRÅN.
ALLA UNDRAR VART DU ÄR PÅ VÄG.

GÜL HEPER (STOCKHOLM)
PER SJÖGREN & JOAKIM HÖKEGÅRD (MALMÖ & GÖTEBORG)

Plötsligt börjar våra saker få liv. Produkter omkring oss kommunicerar med oss, och varandra, i en allt mer uppkopplad värld. Smarta städer, uppkopplade hem, röstaktivering, robotar, digi-fysiska platser och självkörande bilar förändrar förutsättningarna för din marknadsföring och ditt bolag.  Vänder upp och ned på invanda begrepp. På sättet att vara relevant. Framtida affärsmodeller och användarbeteenden kräver nya tankesätt för att skapa lojala kunder. Och hitta nya. Vi upplever just nu en av de största förändringarna sedan den industriella revolutionen. Hur kan du som marknadsförare använda det för att stärka och särskilja ditt varumärke i framtiden?
 
Gül Heper är affärsutvecklare med fokus på varumärkesutveckling i en digitaliserad värld. Gül har erfarenhet från internationella management-positioner inom premiumvarumärken såsom Absolut Vodka, Nespresso, HTL hotels, Scandic hotels och Manolo Blahnik.

Per Sjögren och Joakim Hökegård är affärsutvecklare med fokus på varumärkesutveckling och kommunikation i en digitaliserad värld. Per och Joakim har erfarenhet från ledande positioner på reklam- och kommunikationsbyråer och har jobbat med utveckling av bolag som Volkswagen China, Volvo Cars, Liseberg, Husqvarna, Sandvik, SCA, Volvo Group, SKF, LEGO, Hultafors, Scandic och Houses of Parliament.

HiQ håller en klarsynt, konkret och inspirerande utblick kring vad som händer, hur du skall tänka och agera på morgondagens snabba, globala spelplan. De kommer bland annat att ge exempel från sina kunder. Swish, Volvo Cars, Facebook, Husqvarna, Scandic, Lego och Länsförsäkringar berörs för att visa goda exempel på lyckade strategier och aktiviteter.

09.10-09.40

KAFFERAST & MINGEL
MÖTEN MED UTSTÄLLANDE FÖRETAG

09.40-10.10

FRAMTIDENS HANDEL
MALIN SUNDSTRÖM

Malin Sundström är forskare inom retail/handel på SIIR (Swedish Institute for Innovative Retail).

Presenteras av SIIR

10.10-10.30

INTERAKTIV 3D OCH KÖPBETEENDET I FRAMTIDEN
THOMAS KROTKIEWSKI & MAGNUS EDVARDSSON

En majoritet av svenskarna föredrar fortfarande att göra sina köp i fysisk butik, där de kan uppleva produkten handgripligen. Det fysiska rummet har många fördelar, särskilt som det blir dyrare och dyrare att nå sin målgrupp digitalt. Gränserna suddas ut mellan det fysiska och det digitala. Ny interaktiv 3D-teknik kan göra den fysiska butiken mer digital och e-butiken mer fysisk. Thomas Krotkiewski från digitalbyrån Spook belyser trenderna i köpbeteende just nu och funderar kring hur den tekniska utvecklingen kommer att påverka beteendet i framtiden, samt visar konkreta exempel på hur interaktiv 3D kan användas i marknadsföringen, tillsammans med Magnus Edvardsson på e-handelsbyrån Wipcore.

10.30-11.00

KAFFERAST & MINGEL
MÖTEN MED UTSTÄLLANDE FÖRETAG

11.00-11.30

MARKNADSFÖRING SOM GÖR SKILLNAD
ARVID AXLAND 

Konsumenter går från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. En tydlig utveckling framöver är att varumärken som kommunicerar vad man gör för att förbättra världen kommer att ta en mer meningsfull roll i människors liv och ökar sina chanser att nå ut med sina budskap. Det är ur ett större perspektiv också en förutsättning för att skapa en bra framtid att leva i när myndigheterna inte mäktar med, eller inte vill. 

Arvid Axland är grundare av reklambyrån Pool och författare till nyligen utkomna Jakten på känslan – konsten att skapa meningsfulla upplevelser. 

11.30-12.00

ETT JORDKLOT RÄCKER
RUNE WESTERGÅRD

En viktig framtidsspaning kring miljöfrågor och konsumtion. Entreprenör och författare.

12.00-13.00

LUNCH & MINGEL
MÖTEN MED UTSTÄLLANDE FÖRETAG

13.00-13.20

INTRODUKTION AV EFTERMIDDAGEN
PEO AXELSSON (VD PÅ MARKNADSCHEFERNA)

13.20-13.50

LÖNEÖKNING ELLER AVSKED 2018?
ERIK MODIG
(OBS I MALMÖ BYTER DENNA PROGRAMPUNKT PLATS MED PANELDEBATT SVERIGES KOMMUNIKATÖRER, SE NEDAN 15.00)

Vilka kompetenser är det som kommer att få dig att glänsa 2018? Vi befinner oss i en gigantisk branschförändring och när AI, maskinlärning och robotisering står för dörren är det läge att se över hur vi positionerar inte bara våra varumärken utan också oss själva. Utifrån branschtrender och forskning presenterar Erik sina tankar om vilka kompetenser ni redan idag ska börja investera i och hur de bäst används för att säkerställa tillväxt 2018. Erik Modig är forskare på Handelshögskolan i Stockholm samt välkänd föreläsare och författare.

Presenteras av Marknadscheferna

13.50-14.00

GAMIFICATION
HENRIK LARSON-BROMAN (VIA FILM)

Trendanalytiker och forskare. Strategisk rådgivare på ProSales Institute.

Presenteras av: Inspiration Company

14.00-14.20

FRAMTIDENS ARBETSPLATS
GÖRAN GARBERG

Legendariske reklammannen Göran Garberg sadlade om för ett antal år sedan. Numera brinner han för co-working och talar sig varm om framtidens arbetsplats. Kanske delar han även med sig av någon gammal reklamskröna.

14.20-15.00

KAFFERAST & MINGEL
MÖTEN MED UTSTÄLLANDE FÖRETAG

15.00-15.30

INTEGRATION AV MARKNAD OCH KOMMUNIKATION
PANELSAMTAL MED SVERIGES KOMMUNIKATÖRER
(OBS I MALMÖ BYTER DENNA PROGRAMPUNKT PLATS MED ERIK MODIG, SE OVAN 13.20)

Panelsamtal med Sveriges kommunikatörer.

STOCKHOLM DEN 13/11

Janis Pavuls är kommunikationsdirektör på Tallink Silja AB, Östersjöregionens ledande passagerar- och fraktrederi. Janis började på Tallink Silja 2007 som kommunikationschef. 2014 tillträdde Janis tjänsten som marknads- och kommunikationsdirektör med ansvar för bolagets strategiska och operativa varumärkes-, marknads- och kommunikationsarbete.

Caroline Rudbeck jobbar som Kommunikationschef hos IT-återförsäljaren Dustin, i denna snabbrörliga E-handelsvärld kommer hennes passion för att utveckla marknads-kommunikation, medarbetare och effektiva marknadsorganisationer till sin rätt. Under sina fem år på Dustin har Caroline byggt upp Dustins marknadsavdelning som efter bolagets börsintroduktion formades om till en ren kommunikationsavdelning, I detta arbete även integrerat processer med andra avdelningar för att skapa långvarig kommunikation.

Elisabeth Thörnsten är kommunikationskonsult med egen verksamhet. Hon är avgående vd för branschorganisationen för contentbyråer Swedish Content Agencies som hon både har verksamhetslett och arbetat operativt med under fem år. Idag representerar hon Sveriges Kommunikatörer. 

MALMÖ DEN 15/11

Sten Lindquist, marknadschef på Midroc Property Development, där han utvecklar kunderbjudande, varumärke och marknadsföring i en digital värld. Utnämnd till ”Sveriges främsta marknadsförare på LinkedIn” av LinkedIn Sverige.

Margaretha Söderström, kommunikationschef på MKB Fastighets AB med fokus på extern kommunikation och media. Utsedd till ”Årets marknadsförare” av Svenska Marknadsföreningen när hon jobbade som informationschef på Folktandvården i Malmö.

Samtalsledare från Sveriges Kommunikatörer är Ann Jönsson Lindström, affärscoach på Just DO it med fokus på kommunikation och ledarskap. Utvecklat och drivit internetsatsningar på Telia och e-handelsportalen torget.se. 

GÖTEBORG DEN 17/11

Linda Andersson är kommunikatör och har jobbat som presschef och kommunikationschef i många år, bland annat i Sveaskogs koncernledning. Hon har även drivit ett eget bolag med strategisk rådgivning inom kommunikation. Idag är hon seniorkonsult och vVD på Gullers Grupp.

Erik Lagersten är civilekonom och kommendör och har efter en lång kommunikationskarriär inom Försvarsmakten nu sedan två år tillbaka axlat rollen som kommunikationsdirektör på Västra Götalandsregionen.
 
Astrid Boisen är beteendevetare och har jobbat som kommunikations- och ledarskapskonsult allt sedan Volvo bad henne ta fram konceptet för att utveckla produktionsgrupperna på fabriken i Uddevalla. Idag representerar hon Sveriges Kommunikatörer.

15.30-16.10

TURNING SCIENCE FICTION INTO REALITY (ENGELSKA)
ARIC DROMI

Futurist, digital filosof och professionell problemskapare. Uppdrag bl a som "Chief Futurologist"/Volvo Cars

Presenteras av IHM Business School

16.10-16.30

FRAMTIDENS MOBILITET
FREDRIK WAHROLÉN

Fredrik är PR- och kommunikationschef på Mercedes-Benz och en populär talare. Temat är kring framtidens mobilitet.

16.30-17.30

MERCEDES LOUNGE - AFTER WORK
MERCEDES-BENZ

Dagen avslutas med en AW som presenteras av Mercedes-Benz. Tid att umgås och eftermingla med talarna och med varandra.